Motor javítás és a felújítás ugyanaz, de nem!
Az autómotor felújítása egy összetettebb folyamat, mint az alap javítás, igy sem költségben, sem munkában nem összehasonlítható! Nagyon sokan keverik, egybe mossák.
A motor felújítása során a motor minden alkatrészét szétszerelik, kiszerelik a komplett motort a motortérből. Szétszerelés következő lépéseként megvizsgálják műszeres mérésekkel a rész alkatrészeket, és szükség esetén kicserélik a kopott elhasználódott alkatrészeket. Motorfelújtás része még, a hengerfej felújítása is, ilyen esetben azt is szétszerelik, állapotát ellenőrzik, felújítják. Motortömb részt gépműhelyben erre alkalmas gépen megmérik, hengereket külön ellenőrzik, hogy a kopást mennyire szenvedte el és eldöntik mi legyen a teendő vele. Ez egy hosszútávú megoldás ami nem hasonlítható össze egy alap javítással.
Az alap javítás során csak az autómotor azon részeit javítják, amelyek az adott hibakörben hibásodott meg, mint például meggyűrűzik, mert fogyasztja az olajat. Mivel a hengerek felfúrása, sok esetben a csapszegek, csapágyak cseréje sem történik meg, igy belátható, hogy a nem kopott, új alkatrészeket a kopott henger rövid határidőn belül újra meg fog kopni, a régi felület megkoptatja az új részalakatrészeket.
Az autómotor felújítása drágább, mint az alap javítás, de tartósabb megoldást is jelent. Az autómotor felújítása általában 10 évre is meghosszabbítja az autómotor élettartamát. Az alap javítás általában csak egy időre akár 4-5 évre szünteti meg a problémát. Természetesen duggatyúkat, csapszegeket minden esetben vizsgálni szükséges!
Táblázataba felvezetve az autómotor felújítása és az alap javítás közötti különbségeknek:
Autómotor felújítása | Alap javítás | |
---|---|---|
Összetettség | Összetettebb | Egyszerűbb |
Költség | Drágabb | Olcsóbb |
Tartósság | Tartósabb | Rövidebb élettartamú |
Idő | Több időt vesz igénybe | Kevesebb időt vesz igénybe |
Készség-szint | Magasabb szakértelmet igényel Speciális műhelymunkát igényel | Alacsonyabb szakértelmet igényel Szakszerelőműhelyben elvégezhető |
Motorfelújítás, összegben bruttó 1.000.000 – 1.400.000 Ft körül szokott megállni, megkuplongozva.
Motorjavítás, összegben bruttó 700.000 – 900.000 Ft körül szokott megállni, jól elkészítve, hengerek meghúzásával.
Vezérlés csere, miként és hogyan, ha csináljuk?
A motorvezérlés három fajtája elterjedt, fogaskerekes, szíjas illetve láncos, amelynek meghibásodása elszakadást/átugrást akár megszorulást okozhat, így a motor súlyos károsodását eredményezheti.
Nem szabad elfelejteni őket, a motorgyártó által meghatározott időközönként elengedhetetlen a cseréjük.
Lássunk rá egy kicsit, hogy miért felelős a vezérlés.
A motor működés közben előre meghatározott vagy üzemállapotoknak megfelelően szabályozott hőgép. A vezérlést a főtengely hajtja valamilyen formában (lánc, szíj). A vezérmű lánccal a mozgását átadjuk a vezérműtengelynek, melyet fixen hajtja, így adja tovább az forgást. A vezérműtengely a bütykökkel vezérli a hengerfejben lévő szelepek (8, 16, 24 vagy 12 db-ot) nyitását és zárását adott üzemállapot szerint. A modern GDi motoroknál a vezérműtengely működteti a magasnyomású üzemanyagpumpát, míg a CRDi motornál a lánc közvetlen hajtja a magasnyomású pumpát.
Az alábbi kérdéskörökkel találkozom a kérdezők között:
Mikor kell cserélni a láncot, vezérlést?
Erre jó válasz nincs, láncvezérléses motorok tekintetében a gépkocsi gyártója a motor gyártóval együttesen határozzák meg, a javasolt karbantartási időközöket, kilométerben vagy naptári napban, azaz üzemórában adják meg. Ökölszabály szerint a vezérműláncot motor élettartamig tervezik. Ezzel egy a baj, hogy az időszakos karbantartások elmaradásával, a nem megfelelő olajjal ezt előrébb hozzuk az élete során, így az mondható, hogy a lánc a csere idejét becsörgéssel jelzi, ha cserére szorul. Nagyjából szakavatott fül ezt meghallja.
A vezérműláncok élettartama lényegesen hosszabb, mint a vezérműszíjaknak, így akár elérheti a 200 – 220 ezer kilométert is, mint fentebb említettem normál karbantartás mellett! Általánosságban és nem csak KIA vagy Hyundai gyártó tekintetében, az egyes járműgyártók nem adnak meg konkrét csereintervallumot, de ez nem jelenti azt, hogy a lánc és a kapcsolódó alkatrészek örökéletűek lennének.
A modern, változó szelepvezérléssel vagy a szívó oldalon, vagy a szívó és kipufogó oldalon, együttesen, már nem ilyen egyszerű a dolog. Mivel az okoskerék vagy kerekek olyan mértékű elhangolódást tudnak korrigálni, mellyel akár 1 fognyi kopást, „nyúlást” üzem-szerűen észre sem vehetünk.
Ezért véleményem szerint és tapasztalat szerint, annál a főként benzines motornál, amely 2006-2012 között gyártott és 120 – 190.000 kilométer között jár, már megbontásos szemrevételezést javaslok, akár 30.000 kilométerenként.
Kis mumus sosem alszik! Használt autó esetében érdemes 5-6 évenként cserélni, hiszen ezek a vezérműlánc és vezérműszíj alkatrészek terhelés nélkül is öregednek.
Vezérlés szett felépítése, mit is kell cserélni egy „lánc cserekor”?
A benzines motorok esetében, a vezérlés részei a vezérműlánc, a feszítő és a vezető, kiegészítő alkatrészek lánckerék, okoskerék vagy kerekek. Mint tudjuk a vezérlés kenését a motorolaj látja el, így annak cseréje elengedhetetlen. Mivel nagyszervizről van szó, így gyújtógyertya csere is szükséges. Szelepfedél tömítés kompletten, láncház és a hozzá tartozó szimering, a láncház újra ragasztása cseréje, motor oldalának mosása, szükség szerint a karter levétele és kimosása. Vízpumpa cseréje, ezzel együttesen a hűtőrendszer kiöblítése, új fagyállóval feltöltése. Azonban a generátor, vízpumpa, klíma meghajtó szíj illetve ezek feszítő görgőjének cseréje is sokesetben szükséges, ezek is nagy terhelésnek vannak kitéve.
Mi a várható költsége?
G4FA, G4FC vezérlés csere szervizben, várhatóan általánosságban:
Motorolaj, Fagyálló koncentrátum, kimosás | |
Gyújtógyertya | |
Olajszűrő | |
Vezérműlánc készlet | |
Vezérlőszelep, vezérműtengely-állítás | |
Hosszbordás szíj készlet | |
Vízszivattyú | |
Tömítéskészlet szelepfedélhez, egyéb tömítések | |
Vezérlés csere munkadíj: | 294.221,- Ft |
Ez a várható „legrosszabb eset”, megbontás után szűkíthető a bruttó szervizdíj, de irányadó költségnek helytálló.
Bármilyen kérdés van, kérdezzetek nyugodtan a weboldalon lévő elérhetőségek egyikén.