Az autóipar és azon belül is a dízelgépjárművek jó hírét visszavonhatatlanul lerombolta a dízelbotrány. De nem csak a dízelgépkocsik által okozott levegőszennyezésről kell szót ejteni – ideje egy kicsit a közvetlen befecskendezéses benzinmotorokról is.
Napokban az internetet bugyraiban elkezdett keringeni egy HYUNDAI/KIA GDi – Gasoline Direct Injection – motorról szóló videó sorozat. Erre reagálva kezdtem el most már összeszedni az alábbi gondolatokat, mely minden újtípusú közvetlen befecskendezésű motorra igaz, és nem csak a videóban említett motorokra. Teljesség igénye nélkül: JTS az Alfa Romeo, az FSI a Volkswagen, az IDE a Renault, a CGI pedig a Mercedes „védjegye” ugyanúgy GDi motor.
Eljutottunk már 2013 óta az Euro 5 és 6 diesel motorokhoz, ami nagyon kicsi káros részecskét tartalmazó kipufogógázt – égésterméket – bocsát ki, az eredeti részecskeszűrővel DPF (Diesel Particulate Filter) és annak megfelelő működésével. – Pedig utáljuk őket!
Mi a helyzet a benzines, közvetlen befecskendezéses motorokkal, mi hagyja el a kipufogót?
Alapul veszünk egy normál 1.6 vagy 1.4 lökettérfogatú részecskeszűrő nélküli közvetlen befecskendezéses benzin autómotort, akkor szembe állítva egy ugyan ilyen méretekkel rendelkező diesel motort, akkor megállapítható, hogy a benzin motor kipufogójából több PM10 – szálló por – kerül a levegőbe, mint egy részecskeszűrővel felszerelt modern dieselből.
Diesel botrány óta a vásárlók, nagy ütemben elkezdték keresni a benzines alternatívát. 2010-óta megjelentek a közvetlen befecskendezéses nagynyomású benzines autók, akár turbó feltöltő nélkül, alacsony fogyasztás ígérettel és viszonylag alacsony széndioxid-kibocsátással és így a GDI – Gasoline Direct Injection – gépkocsik egyre népszerűbbek. Tapasztalatok szerint az új benzines autók 50-60 százaléka ilyen üzemű motorokkal van szerelve, használt autó vásárlók körében felkapott a fent említett, nagyobb teljesítmény, és a turbó nélkülisége miatt.
Ma már a vásárlók nagyrésze kezdi felismerni a vélt vagy valós egyszerűségének hitt benzines mivoltát. Ez mit jelent? Mindenki azt hitte, ezek bírják a várost, egyszerűsége miatt tartós, karbantarthatósága egyszerű, nincs drága részegysége, egyszerűen fentartható, nincs benne turbó, nincs kéttömegű lendkerék, nincs EGR, nincs részecskeszűrő, … egyszerű fakocka.
Egyszerűen szólva becsapták magukat.
Egy irányt meg célozva, egy részecskeszűrő nélküli GDI autó kipufogójából kb. tízszer annyi tüdőre káros részecske távozik, mint egy szívócsőbefecskendezéses benzineséből. Ugyan ez tehető egyenlőségbe egy régi forgótárcsás adagolós diesel motor és egy Common Rail rendszerű modern diesel motornál. Hogy miért, ha kell arról is majd később, talán; de lehet felesleges, mert az az idő már elmúlt, régi technika.
Sőt fontos megjegyezni, hogy a növelt üzemanyag nyomás miatt már a sima katalizátoros motor már nem képes megfelelő módon kezelni, utó kezelni a kipufogógázt, és ezek az apró részecskék juttatnak a tüdőnkbe és onnan a vérünkbe, számos mérgező fémmel és szénhidrogén-vegyülettel együtt.
Na erre nem vagyunk még felkészülve, illetve sokan nincsennek tisztába.
Ennek a részecskeáradatnak a 90 százalék fölötti részét képes lekötni a kipufogóra illesztett egyéb típusú megnevezésű részecskeszűrők tömkelege.
Hol a hiba?
?az egész egy hiba, de menni kell, persze fejlődni, az EURO károsanyag besorolás szigorítás pont ezért van, mindig fejleszteni kell.
Csak elfelejtjük, hogy nem csak használni kell a járművet, megfelelő módon szervizelni, üzemeltetni is. Gyártói specifikációk és anyagokkal. Na ez marad el.
Sajnos az örök igazság, nem megvenni könnyű, hanem fenntartani, és ez egyre igazabb mondás lesz.
Röviden?!
Egy mai GDi – Gasoline Direct Injection – motor már nem örök élet, nem egy egyszerű szerkezet. Ami bemegy égés során és nincs kezelve az valahová lerakódik, lást olaj gőzösödig, kicsapódik, lerakódik, felhevül, megég, át ég, … stb. A katalizátor eltömődik, mivel szűrő annak is van egy üzemóra ideje, nem öröké tart; van, amikor már cserés lesz igen, és nem csak az mellette sok minden más is. Katalizátor mögött megjelenik a részecskeszűrő, az egyéb rá aggatott emisszió csökkentő berendezés, és jönnek a zsebbe nyúlós idegőrlő bajok. Szívócsövet várhatóan tisztítani kell, időközönként, de az sem elégséges mellette, olajat kell cserélni, gyertyát, porlasztót vizsgálni, katalizátort vizsgálni tisztítani stb. Igen eljutottunk odáig, mit, amitől féltünk a diesel motoroknál.
Zármondat:
Fontos a pollenszűrő csere
„azt kell venni, ami tetszik, – használni -; amíg tetszik és szeretjük, addig örömmel költünk rá!”
“ez egy iránymutatás, saját tapasztalat és gondolatmenet prezentálása, pontatlanság előfordulhat”